Merete Eldrup måtte tage jernhandsken på, da hun tiltrådte, for det økonomiske fundament under stationen var usikkert. Det betød lukning af TV2 Radio og fyring af 200 medarbejdere.
TV2s hovedkanal mærkede det svækkede annoncemarked, men da der i 2012 blev indført brugerbetaling, begyndte Merete Eldrup at se lys forude. Salget af TV2 er dog sat på stand by.
Da TV2 kom til verden i 1988, var kanalen den frække dreng i klassen, der adskilte sig fra DR. Merete Eldrup konstaterer, at der i dag er mindre forskel på TV2 og DR. “Men jeg har ikke svært ved at stå på mål for de programmer, vi sender,” sagde hun. “Vi lever af at have mange seere, men det betyder ikke, at det er noget bras, vi sender. Jeg synes, vi sætter barren rimeligt højt, og man kan både være alvorlig og underholdende”.
Seerne fortrækker danskproducerede udsendelser. 90% af TV2s udsendelser i prime time er egenproduktion, og tallet er 50% set over hele døgnet.
Merete Eldrup er glad for fodbold og kan glæde sig over, at de mest sete udsendelser på TV2 netop er fodbold. Næstmest sete er Olsen Banden-film. I TV2s barndom, var ’Elevatoren´ den helt store nyskabelse “men vi har ikke på tegnebrættet at genoplive den, ” sagde Merete Eldrup.
TV2s hovedkanal er dybt afhængig af reklameindtægter, “så vi ved aldrig på forhånd, hvor mange penge, vi har til rådighed, “siger Merete Eldrup. De otte regionalstationer er lidt mere sikre, for de modtager licens foruden reklameindtægter.
Hun fastslog, at nyhederne i dag starter på mobilen og fortsætter på TV. Hun turde ikke give noget bud på, hvordan mediebilledet – både de elektroniske og trykte medier – ser ud om 5-7 år. “Det er en verdensgåde, hvor dagbladene er på vej hen”.
Sven Ove Gade sagde i spørgerunden, at TV2 er alt for forudsigelig og for lidt eksperimenterende, men det afviste Merete Eldrup og kaldte det en undervurdering af seerne. Hun fastslog dog, at de danske TV-kanaler ikke har råd til selv at udvikle og teste alle nye programformer, men må overtage udenlandske ideer. Merete Eldrup kunne fortælle, at “Den store klassefest” var et helt igennem dansk produkt. “Vi står stærkt nok, men kan mærke skyer i horisonten. Vi sætter penge til på hovedkanalen, men tjener på nichekanalerne,” sagde hun.
TV2 og DR har gennem årene hentet medarbejdere på kryds og tværs hos hinanden. ” Vi har ingen konkurrenceklausul, og det er helt OK,” fastslog Merete Eldrup, der selv kom til TV2 fra en stilling som direktør i JP/Politikens Hus. LL