”Hurtigheden er blevet vigtigere end væsentligheden i moderne journalistik”, fastslog Lasse Jensen fra ”Mennesker og Medier”, da han gav sin vurdering af mediernes situation i Veteranklubben forud for generalforsamlingen 16. april 2012.
I 1801 var nyheden om slaget på Reden 17 dage om at nå frem til London Times. I dag ved hele verden besked i løbet af to-tre minutter, hvis der sker en større begivenhed et eller andet sted. På internettet er der deadline hvert sekund, og den største spiller er Google, der ikke har nogen journalister ansat, men opdaterer og videreformidler nyheder, andre har lavet. Der kommer flere og flere webjournalister, og her handler det om: Skriv, skriv, skriv og skriv af! Det går ud over kvalitetskontrollen, så en banal stavefejl kan fortsætte i flere led.
For dagbladene er situationen, at oplaget er halveret fra 2001 til 2010. ”Der er færre aviser og færre ejere”, understregede Lasse Jensen. ”Der er to ejere af 82% af aviserne, nemlig JP/Politikens Hus og Berlingske. Økonomien er skrøbelig, og ledelserne på aviser har problemer med at få en indkomst ud af nyhederne på nettet. Bortset fra Børsen har aviserne foræret nyhederne gratis til internettet, og annonceindtægterne er også faldende”.
Hvad radioen angår, har lytterne på P1 en gennemsnitsalder på 60 år, mens den er 59 år på Radio 24/7. Til gengæld har TV bevaret sit tag i befolkningen, selv om reklameindtægterne falder. Det er grunden til, at TV2 nu er begyndt at kradse penge ind hos seerne. Men det er den store spiller TDC med ”You See”, der bestemmer, hvad vi skal se, f. eks. røg TV2 Film ud af ”pakken”, sagde Lasse Jensen.
Nichekanalerne på TV stiger, mens TV2 og DR-TV taber seere. Til gengæld går det fremad for aviser som Børsen, Information og Kristeligt Dagblad. ”De bringer artikler og tager emner op, der er væsentlige for deres målgruppe. Derfor går de frem, og har også plads til en mere analytisk form for journalistik”, sagde Lasse Jensen.
Niels Bjørn Hansen